Johan på FordStore Växjö berättar om hur du tar hand om din bil på bästa sätt!

FordStore Växjös servicemarknadschef Johan Krook berättar om den nya verkstaden, tipsar om hur du tar hand om din bil på bästa sätt och berättar varför han trivs så bra med sin egen Ford Mondeo Business Automat. 

Berätta Johan, hur länge har du jobbat på FordStore Växjö?

  • – Jag är faktiskt väldigt ny här på FordStore Växjö, jag började för 2 månader sedan och har tidigare varit stationschef på AVIS. Det känns helrätt och är ett stort förtroende att bli ansvarig för att serva Ford-ägare från hela Småland, berättar Johan.

Och nu har ni en helt ny verkstad eller hur? 

  • – Ja precis det stämmer, det är en väldigt stor skillnad. Den nya verkstaden är helt öppen så att du kan titta in i verkstaden och följa arbetet med din bil innan den är klar. Det är rena och tvättade golv, dessutom är allt numera placerat uppe i taket så att det finns slangar till varje arbetsstation med mätare för oljor och andra vätskor. Nu kan vi suga ut olja direkt vid oljebyte utan risk för spill, sedan hämtar tankbilen all olja ur en tank precis här utanför. Det är både bättre för miljön och för din bil då den får precis så mycket olja som den behöver, berättar Johan.

Vad innebär den nya verkstaden för arbetsmiljön? 

  • – Det är väldigt stor skillnad mot tidigare. Vi har ju öppnat upp mot ena fasaden så att det verkligen är ljust och fint. Det är mer trevnad i lokalerna, det är nästan så att man står inne på ett kontor och mekar. Genom datoriseringen av bilar så finns det idag helt andra krav på en bilverkstad, våra mekaniker måste vara riktiga datatekniker då varje bil ju har i princip 2 datorer i sig. Skulle också vilja säga att en viktig sak är att vi verkligen arbetar tillsammans som ett lag på verkstaden. Visst har vi en del som har viss specialkompetens men i slutändan hjälps vi alltid åt och löser varje uppgift tillsammans vilket vi tror vi är det allra bästa för kunden, förklarar Johan.

Vad innebär det för kunderna att ni nu ingår i FordStore?

– Det är ju ett intyg på att vi är top of the line vad gäller verkstad inom Ford. De ställer höga krav på oss vilket ju är till gagn för våra kunder. Vårt fokus på Ford gör samtidigt att vi har otroligt mycket kunskap samlade i våra 6 mekaniker. Nu som FordStore får vi dessutom serva alla typer av Ford-bilar vilket känns väldigt bra, inga andra verkstäder får nämligen serva Ford Mustang och Vignale, berättar Johan.

Vad kör du själv för bil? 

– Jag kör en Ford Mondeo 2016, Business automat. Otroligt fin bil, den kan verkligen rekommenderas. Den är framtagen som en tjänstebilsversion men passar egentligen lika bra för barnfamiljen. Något jag uppskattar är alla finesser som att den fickparkerar själv: du trycker på en knapp, den hittar en parkering och rattar bilen själv, det enda du behöver göra är att gasa och bromsa. Första gången man testar så litar man inte riktigt på den, men faktum är att den fickparkerar betydligt bättre än jag själv gör. Kan verkligen rekommendera att ni kommer in till oss och prövar på låta bilen fickparkera åt er. En annan finess som verkligen är praktisk och skön är farthållaren, den håller automatiskt avstånd till bilen framför och bromsar automatiskt om du kommer för nära, det är svårt att vara utan den nu när jag vant mig förklarar Johan.

 

  • Hermi Bil har också en transitverkstad där de största transportbilarna servas.
    FordStore Växjö by HermiBil har också en transitverkstad där de största transportbilarna servas.

     

  • Vad är då dina tre bästa råd hur man tar hand om sin bil?
  • – 1. Serva den enligt serviceplanen gärna hos en märkesverkstad förstås, servar du hos oss får du Fordassistans i hela Europa. 2. Kontrollera att däcktrycket stämmer överens, det kan göra mycket på bränsleförbrukningen. 3. Tvätta bilen, det är verkligen inte bra om smuts ligger kvar på lacken för länge. Det här har större betydelse än folk tror, så passa på att ägna litet extra omsorg om bilen, det lönar sig i längden förklarar Johan.

Läs mer om FordStore Växjö by HermiBil här.