13221141_569429099884543_7764162454741330892_o

Från en bro i Wisconsin till en arena för Starkare Friskare barn

I alla tider har ungdomar sökt spänning och äventyr. Den nya aktivitetsarenan Turbo Sport Zone har gjort äventyrslusten till ett redskap för att motverka det stillasittande samhället. Turbos grundare Theo Blanco berättar om vägen från visionär medieledare i frontlinjen för digitala medier, till att brinna för att få en ny generation att gå från virtual reality to reality.

I februari 2016 öppnades portarna upp till en helt ny typ av aktivitetsarena på 4400 kvadratmeter i Uppsalas mest expansiva område Gränbystaden. I samma område som ytterligare sju idrottsarenor och Uppsalas främsta shopping har Turbo Sport & Adventure Zone blivit ett nytt turistmål för barnfamiljer från hela Mälardalen, Dalarna och södra Norrland. Vi träffar Turbos grundare Theo Blanco på plats i arenan för att få en inblick i hur allt började och vad som hänt under det första året.

Hur såg det ut här för ett år sedan? 

– Då fanns det bara plåt och betong här, men en stark vision och en ritning på en helt ny typ av aktivitetsarena. Så allt har gått snabbt, och det har varit en fantastisk resa som varit möjligt tackvare våra samarbetspartners och ett otroligt hårt jobb. Ser jag tillbaka på det senaste året och den respons vi har fått, så har det varit värt varenda arbetstimme även om det inneburit att jag och familjen nära på flyttat in här, berättar Theo.

Hur har responsen varit? 
– Överväldigande kan jag säga. Vi fått klart fler besökare än vi räknat med och så många föräldrar som berättar om att deras barn som inte gillar sport älskar alla äventyr på Turbo. Sedan februari har vi nu haft över 100.000 besökare och under höstlovet var det över 1000 besökare här varje dag. Och ser vi till alla de filmer, bilder och inlägg som görs i sociala medier av ungdomar och föräldrar som varit på Turbo, kan vi bara känna stor tacksamhet. Finns så mycket som berör, allt från skolklasser som valt att åka hit på sin klassresa till svårt sjuka barn som rest långt med sina föräldrar för att komma till Turbo för glädje och äventyr i det svåra. Och alla de över 1000 barn som valt att fira sin födelsedag här på Turbo. För oss betyder det allt om Turbo blir en plats där barn och ungdomar vill komma tillbaka till, igen och igen, förklarar Theo.

Version 2

En aktivitetsarena som inte liknar någon annan

För att förverkliga ett så stort projekt som Turbo Sport & Adventure Zone krävs nära  samarbetspartners. Theo berättar om hur de som huvudleverantör för aktivitetsarenan valde hollandsbaserade ELI Play. Baserade i Holland är de Europas största leverantör av trampolinparker. Vi ringde Marie Möller som representerar ELI Play i norra Europa för att höra hennes syn på projektet Turbo.

– Theo Blancos vision var engagerade, fokuset på hälsa och kombination av nya träningsformer för unga var något helt nytt. ELI Play har levererat över 100 trampolinparker i Europa de senaste tre åren, men ingen annan arena är som Turbo Sport & Adventure Zone. Vi är stolta och glada över att tillsammans med hela Team Turbo byggt upp denna unika aktivitetsarena, förklarar Marie Möller.

En personligt svår situation gav nya perspektiv

Hur kommer det sig då att den tidigare medieledaren Theo Blanco gick över till att driva en aktivitetsarena för unga. En nyckel till att förstå det kan vara att se till Theos tidigare bakgrund inom idrott och hälsa, med en examen i Health Promotion på University of Wisconsin, till åren som spelare och tränare för svenska landslaget i amerikansk fotboll. När Theo av familjeskäl fick mer tid att reflektera över livet kom tanken på att åter göra något inom hälsoområdet att väckas.

– Allt började i en svår personlig situation då min mor blev väldigt sjuk. Efter alla år av hårt arbete inom mediebranschen tog jag ett uppehåll i karriären för att ta hand om min mor och familjen. Det gjorde att jag kom att spendera mer tid hemma med mina barn och upptäckte då vad de gör när de kommer hem efter skolan. Även om jag visste att den digitala världen tar en stor plats i ungas liv, förvånades jag över hur de totalt slukades upp i den stillasittande virtuella iPad-världen. Jag insåg att det här är något vi behöver göra något åt och det snabbt, vi kan inte låta en hel generation röra sig för litet. När sedan min mor gick bort, kom jag mitt i sorgen att reflektera över min egen uppväxt och jämförde med det samhälle som mina barn växer upp i idag. Där och då insåg jag att jag fått en ny uppgift i livet, att gå all in på att motverka det stillasittande samhället. Och att vi behöver skapa arenor som utgår från barnens verklighet i iPad-världen, och låta de få samma typ av utmaningar i den verkliga världen. Det som jag kallar att gå från virtual reality to reality, berättar Theo Blanco.

Hur kopplar du samman din uppväxt med Turbo? 
– Back in the old days växte jag upp i Wisconsin i USA, jag var en ganska vild typ och precis som dagens ungdomar sökte jag utmaningar och äventyr. Då fanns inga iPads eller virtual reality så för oss var fri lek och fysiska äventyr det vi kastade oss in i. Tillsammans med my best buddy Craig gjorde jag de roligaste och häftigaste grejer, som när vi dök från the Old Bridge som går över Sturgeon Bay i Wisconsin. Även om vi kanske ska vara glada över att våra ungdomar idag inte dyker från broar, behöver vi ge kittlande alternativ för fysisk träning och aktivitet för att möta upp alla lockelser som finns online. Varför då inte skapa en arena med massor av äventyr och aktiviteter som utgår från allt det som lockar online, så att barn kan ha fantastiskt roligt och inte ens tänka på att de samtidigt tränar sin kropp, förklarar Theo.

oldbridge_turbo
Theo och hans bästa vän Craig hoppar från Old Bridge över Sturgeon bay i Wisconsin.

 

Hur ser framtidsplanerna ut för Turbo? 

– Vi kommer att fortsätta utveckla arenan i Uppsala, och satsa än mer på aktiviteter under vardagar i Turbo Academy. Våra första satsningar där Turbo Kids och Trampolin Kids gör att vi ser det finns en stor potential och intresse för träning som är lustbaserad utan krav på tävling och konkurrens mellan barn och ungdomar. Dessutom har vi planer på att kunna ta ett större samhällsansvar med allsidig träning för ensamkommande flyktingbarn på arenan och än fler samarbeten med skolor, HBV-hem och föreningar. Nästa del är att vi är i flera diskussioner om att kunna öppna upp Turbo på fler ställen i landet, tydligt är att vår vision och konceptet med Starkare Friskare barn slagit an väl. En del i det stora intresset tror jag är att Turbo attraherat tjejer och killar i lika stor utsträckning, vi behöver arenor som Turbo där alla känner att de får utrymme att utvecklas på sin egen nivå, berättar Theo.

Vad kommer hända inför 2017? 

– Vi utvecklar oss ständigt utifrån den respons vi får från besökare, finslipar rutiner och kommer eftersom att ta in fler aktiviteter som senast Turbo VR Zone. Nu inför jul kommer vi att lägga stor kraft på att sprida vår mission för Starkare Friskare barn, och vill speciellt lägga ett ord för möjligheten av att träna tillsammans med sina barn på Turbo. Alla aktivitetszoner är anpassade så att vuxna och barn kan träna ihop, så varför inte peppa varandra till att få ett både roligare och aktivt 2017 tillsammans i hela familjen på Turbo? Dessutom finns även i planen att möta den stora efterfrågan som finns av aktiviteter som är enbart riktade till vuxna. Tillsammans med alla våra besökare, vår fantastiska personal och samarbetspartners ser vi fram emot ett lika fantastiskt 2017 – hjälps vi åt kan vi göra skapa förändring och få en hel generation av Starkare Friskare barn, avslutar Theo Blanco.

Läs mer om Turbo Sport & Adventure Zone deras webbplats eller instagram. Daniel Flefil, finalist i såväl Ninja Warrior och Gladiatorerna, ger sin personliga betraktelse av ett besök på Turbo i filmen nedan.